Studentenraad TU Delft
Header

‘Nieuwe’ tentamenprocedure

December 17th, 2013 | Geplaatst door Fractie 41 in Faciliteiten | Onderwijs | TU Delft

TentamenbeleidOp maandag 9 december heeft iedere TU student een mail ontvangen over de ‘nieuwe’ tentamenprocedure van de TU. Deze procedure zal vanaf 1 januari van kracht zijn. ORAS is blij met het feit dat je nu na aanmelden zeker bent van een tentamenplek en dat de procedure daardoor eerlijker wordt. Ook is ORAS blij dat er een digitaal tentamenloket wordt opgericht waardoor er alsnog een mogelijkheid bestaat je aan te melden na de 14 dagen deadline. De regelingen rondom het tentamenloket  zijn helaas niet zoals wij het willen. Zo vinden we 1 dag van tevoren zekerheid te laat, zeker als je door overmacht je je niet op tijd hebt ingeschreven. Wij vinden het ook kwalijk dat er nu een uitgeprint A4tje meegenomen moet worden naar een tentamen. We werken daarom samen met de TU aan een digitaal systeem. edit: Sinds 12 december hebben we het, mede dankzij alle ondersteunende mailtjes van studenten, voor elkaar gekregen dat je ook je mobile device mag gebruiken om jouw tentamenticket te laten zien.

Wat gaat er nu eigenlijk veranderen? Dat lees je hieronder

Het blijft zo dat je je vanaf 56 tot uiterlijk 14 kalenderdagen voor het tentamen aan kan melden voor het tentamen. Een ‘nieuw’ iets daarbij, is dat je een uitgeprint tentamenticket samen met je campuskaart mee moet nemen naar je tentamen om aan te tonen dat je je aan hebt gemeld voor je tentamen. Heb je je tentamenticket niet mee? Dan moet je wachten tot iedereen naar binnen is waarna de surveillant jouw naam op de lijst op zoekt.

Wanneer je te laat bent met aanmelden kan je nog tot 2 dagen van tevoren een mail sturen naar het online tentamenloket via examdesk@tudelft.nl. Dat geeft geen garantie op een tentamenplek, want dat is afhankelijk van hoeveel lege plaatsen er nog in de zaal aanwezig zijn. Je krijgt 1 werkdag van tevoren te horen of je wel of niet alsnog toegang hebt tot je tentamen. Wanneer je toegang hebt gekregen ontvang je ook jouw tentamenticket die je uitgeprint moet meenemen naar het tentamen.

Wanneer je door overmacht je niet aan hebt kunnen melden voor het tentamen, kan je terecht bij de examencommissie van je eigen opleiding. Wanneer je aanvraag goed wordt gekeurd, ontvang je een overmachtsverklaring. Deze kan je mee sturen met het verzoek aan het tentamenloket, waardoor je bovenaan de wachtlijst wordt gezet. Ook in dit geval krijg je 1 dag van tevoren te horen of je wel of niet mee kan doen aan het tentamen.

Al deze informatie is ook terug te vinden in de e-mail die gestuurd is naar jouw studentaccount. Ook is de informatie terug te vinden op www.examdesk.tudelft.nl. Vanaf 1 januari gaat de procedure, zoals hij hierboven vermeld staat, doorgevoerd worden. Loop je tegen problemen aan rond deze procedure, heb je andere klachten of opmerkingen? Laat dat dan weten via jochem@oras.nl

Je kan de reacties op deze post volgen via RSS 2.0 Je kan zelf reageren, of een trackback plaatsen.

14 Responses

  • student says:

    Zowel bij de Erasmus als bij de UvA is er een prima systeem. Bij te late aanmelding is er een boete van 50 euro. Hierdoor wordt de grootte van de groep goed voorspelbaar (hooguit een paar procent is bereid de boete te betalen). De extra kosten worden hier door gedekt. En de gevolgen van te laat aanmelden hebben maar een beperkte impact. (niet 6 maanden langer uitloop voor 1 gemist tentamen). Wat is de motivatie geweest om de gekozen manier boven die van een boete te kiezen?

  • Ex-student says:

    Ik heb het gedurende mijn hele studie volgens mij maar één keer meegemaakt dat er niet genoeg plaats was voor alle studenten, de rest van de studie vooral dat er nog heel veel lege plaatsen waren. Dat is eigenlijk zonde van de zaalruimte, want die kan wel beter gebruikt worden. Dat gaat dit systeem alleen niet oplossen, tentamens worden al ruim van te voren gepland en er toch al een redelijke schatting gemaakt kan worden van de benodigde zaalcapaciteit op basis van eerdere ervaringen (ongeveer zoveel % van de studenten die het vak nog moeten maakt het tentamen, zoveel % schrijft zich in maar komt niet, zoveel % schrijft zich niet in maar komt wel). Maar hoe vaak komt het eigenlijk voor dat er niet genoeg plaatsen zijn?

    En moet er voor ieder tentamen een tentamenticket geprint worden (of een kopietje naar mobiel/tablet gedownload worden)? Wel erg inefficiënt, kan de hele lijst van een periode niet gecombineerd worden tot 1 ticket?

    • Jochem Brouwer says:

      Bedankt voor je bericht, gelukkig komt het inderdaad niet vaak voor dat er niet genoeg plaatsen zijn. Hoe vaak precies, dat zou ik uit moeten zoeken. In ieder geval zijn er meer mensen die hun tentamen niet maken en wel ingeschreven staan, dan andersom. Het tentamenticket zoals deze er nu uit ziet, is het mailtje wat je altijd van OSIRIS kreeg. Daar staan in feite alle tentamens onder elkaar zin en is het dus 1 ticket.

  • Tomas Klos says:

    Hallo,

    Jullie schrijven “ORAS is blij met het feit dat je nu na aanmelden zeker bent van een tentamenplek en dat de procedure daardoor eerlijker wordt”. Ik ben docent, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zich ingeschreven had voor mijn tentamen, maar geen plek kreeg in de tentamenzaal. Dat komt omdat er altijd veel studenten zijn die zich inschrijven, maar juist helemaal niet komen opdagen. Maar ik moet er wel rekening mee houden dat iedereen komt, dus sta ik achteraf een hele stapel voor niks geprinte tentamens in de papierbak te kiepen. Daar zou een nieuwe regeling wat mij betreft iets aan moeten doen.

    Welk probleem moet deze regeling eigenlijk oplossen? Wat is er mis met het huidige systeem, waarin studenten in de tentamenzaal tijdens het tentamen gecontroleerd worden op de lijst met ingeschreven studenten die ik van tevoren print en meeneem?

    • Jochem Brouwer says:

      Hallo Tomas,

      Het probleem is inderdaad dat het toch te vaak voor blijkt te komen dat een student geen tentamen kan maken doordat een plaats al vergeven is aan een niet ingeschreven student. Het blaadje waar tijdens het tentamen gecontroleerd wordt, lost een dergelijk probleem niet op. Een student die onrechtmatig zit, krijgt nu een stempel waardoor zijn tentamen ongeldig wordt verklaard, maar de plaats komt niet vrij voor een student die zich wel in heeft geschreven. We zijn er blij mee dat een plaats nu wel verzekerd kan worden. Ik heb het zelf nooit meegemaakt maar het blijkt te vaak voor te komen dat een student die zich wel heeft ingeschreven voor een tentamen geen plek meer heeft.

      De andere kant van je verhaal is duidelijk en ook beter bekend en voor te stellen. De makers van het beleid hopen dat, doordat een student zich tot 3 dagen voor het tentamen af kan melden, er een cultuur ontstaat waar studenten zich afmelden om voor een andere student plaatst te maken. Ik heb daarbij aangegeven dat ik het met het beleid zoals het er nu ligt, nog niet zo snel zie gebeuren dat studenten zich ook daadwerkelijk af gaan melden. Er moet naar onze mening nog goed worden gesleuteld aan de invulling van deze procedure voordat een systeem als dit echt werkt.

      We zijn blij dit signaal ook van de kant van docenten te horen.

  • Sander Vlot says:

    Hallo Orassers,

    Goed dat jullie hier bovenop zitten!

    Wat ik me afvraag bij deze nieuwe aanpak met tentamentickets (geprint of digitaal): welk probleem wordt hiermee opgelost? Zijn er op dit moment geregistreerde kandidaten die geen plek krijgen omdat er iemand zonder registratie in de zaal zit? Zijn er nog andere problemen?

    Op dit moment worden namen al gecontroleerd. Stel: als van tevoren bij iedereen bekend is dat je tentamen niet wordt nagekeken als je niet op de lijst staat. Dan heeft het geen zin meer om op te dagen als je niet geregistreerd bent.

    Op die manier voelen alleen de ongeregistreerde studenten deze maatregel, in plaats van dat alle geregistreerde studenten opeens van alles moeten gaan printen.

    Dat lost bovenstaand probleem ook op, toch? Of zie ik andere problemen over het hoofd?

    Groeten,
    Sander

    • Jochem Brouwer says:

      Hoi Sander,
      Het probleem dat volgens O&S opgelost wordt is dat er mensen inderdaad geen plek hebben in de tentamenzaal, een probleem wat vanuit de TU centraal geschetst wordt.
      Zelf heb ik het als Werktuigbouwkunde Student nog niet meegemaakt of gehoord. Het idee wat je aan geeft is terecht. Het probleem hierbij is alleen dat op het moment dat een tentamen bij de docent ligt, zonder dat daarop aan is gegeven dat jij niet rechtmatig in de zaal zit, het tentamen gewoon nagekeken wordt. De oplossing die je schetst is zoals de regels op dit moment al zijn.
      Ik ben het helemaal met je eens dat je nu ook een grote groep aanspreekt die het altijd al ‘volgens de regels’ gedaan heeft. Persoonlijk ben ik ook veel meer voor een aanpak die alleen de studenten treft die onrechtmatig gaan zitten. Dan maar met een boete..

      • Tomas Klos says:

        Als ik (docent, voor alle duidelijkheid) een tentamen ontvang van een student die “niet rechtmatig”, dus zonder inschrijving, in de zaal zit, dan zal ik dat niet eens nakijken, als hij niet op de inschrijvingslijst stond. Die lijst print ik van tevoren uit vanuit osiris, en daaraan voeg ik de namen toe van mensen die na de laatste inschrijfdatum alsnog toestemming hebben gekregen om mee te doen. Iedereen die niet op die lijst staat krijgt geen cijfer. Ik kan trouwens ook alleen maar cijfers invoeren voor studenten die in osiris “ingeschreven” staan voor mijn tentamen. Dus ik zie echt het probleem niet van het huidige systeem, afgezien van wel-ingeschreven studenten die door massa’s niet-ingeschreven studenten (meer dan het aantal dat wel ingeschreven is, maar niet op komt dagen) geen plek in de tentamenzaal krijgen. En dat heb ik dus zelf nog nooit meegemaakt, en Jochem, jij als student dus ook niet… Ik ben zeer benieuwd naar cijfers van TU Centraal over de omvang van dit probleem. Weet je daar iets over?

  • Thom says:

    Vreemde zaak dat er een uitgeprint papiertje/tentamenticket meegenomen moet worden. In deze moderne tijden lijkt me dit, zowel vanuit milieu-overwegingen alsmede dat de meeste studenten nog maar zeer weinig printers hebben/gebruiken, overbodig. Ik vind dit een typisch voorbeeld van een slecht compromis dat leidt tot overbodige rompslomp; Een nieuw punt waardoor het systeem onnodig complexer wordt. Ik kan je garanderen dat bij de eerste paar tentamens meer dan 50% van de zaal niet op tijd kan gaan beginnen aan z;n tentamen, omdat men ‘het tentamenticket’ niet bij zich heeft. Waarom is hier niet beter over nagedacht door alle partijen die betrokken zijn bij de totstandkoming van deze nieuwe procedure en waarom is dit papiertje überhaupt nodig ?

    • Jochem Brouwer says:

      Ha Thom, bedankt voor je bericht. Ik zal proberen in deze reactie jouw vragen te beantwoorden.

      Je punt over printers: Helemaal terecht. De meeste studenten hebben alleen een (betrouwbare) printer op de TU. Dit is ook iets wat we als ORAS aan hebben gegeven bij de totstandkoming van dit beleid. Het probleem dat je voorziet hebben we dan ook geschetst bij de makers van dit beleid. Daarbij hebben we aangegeven dat de manier waarop zij het beleid nu opgesteld hebben de problemen die er nu zijn niet op gaan lossen (of in ieder geval niet op de meest efficiënte manier). De makers hebben verschillende partijen gehoord (onder andere ons, directeuren onderwijs en studieadviseurs) De input die we als ORAS geleverd hebben zien we niet terug in het beleid wat nu gecommuniceerd is, daarom zijn we dan ook niet blij met de regelingen rondom het tentamenloket en het A4tje wat je mee moet gaan nemen.

      De gedachte achter het papiertje dat je mee moet gaan nemen, is de een surveillant bij binnenkomst ‘direct kan zien’ of iemand zich in heeft geschreven. Ik heb in de laatste gesprekken aangegeven dat dit voelt als een stap terug en dat het het probleem, namelijk dat mensen die zich niet hebben ingeschreven toch in de zaal gaan zitten, nog steeds niet op gaat lossen. Ik heb er dan ook op aangedrongen dat het beleid pas door wordt gevoerd nadat er ofwel een goede pilot is geweest ofwel een digitaal systeem is doorgevoerd, waardoor het A4tje overbodig is.

      Heb ik jouw vragen zo redelijk beantwoord?

      Weet dus de manier waarop het nu doorgevoerd gaat worden, niet onze goedkeuring heeft. Ik ben daarom bezig om nu alle protest in kaart aan het brengen en wil je daarom ook vragen of je, als je nog tegen meer problemen aan loopt, deze aan mij door wil mailen. Hoe meer protest ik aan kan tonen, hoe sterker wij op kunnen treden!

      • Thom says:

        Jochem, dank voor je reactie; helemaal duidelijk. Ik zie dat de tekst in het nieuwsbericht ook al aangepast is. Ik hoop dat jullie stem gehoord wordt. Als iedereen op z’n smartphone de inschrijfbevestiging zou kunnen laten zien, zou dit al veel schelen,
        Groet

        • David says:

          De reden dat je het niet op je smartphone mag laten zien is dat ze het tijdens het tentamen klaarblijkelijk nog een keer willen controleren. Dat is natuurlijk slecht te combineren met het aan hebben staan van je smartphone.

          • Jochem Brouwer says:

            Dat klopt David. Vorige week hebben we, na lang aandringen, toch groen licht gekregen. Daarom mag je nu jouw ticket laten zien op je mobile device!

      • Robbert says:

        De betrouwbaarheid van de printers op de TU valt ook wel mee. De laatste keer dat ik wou printen gaf de eerste printer een foutmelding dat de nietjes niet goed zaten, de tweede printer logde me in op de account van een andere student, waarna ik naar een ander gebouw ben gelopen voor een derde printer die wel werkte.
        Als iedere student straks in de tentamenperiode zo’n printje moet maken zal dat ongetwijfeld voor rijen bij de printers zorgen.