Studentenraad TU Delft
Header

Bussemaker: “15% meer docenten in 2025”

July 9th, 2015 | Geplaatst door admin in Landelijke ontwikkelingen | ORAS | Sociaal leenstelsel

CJTcgpcWcAA3q8vAfgelopen dinsdag heeft Jet Bussemaker de strategische agenda op het hoger onderwijs gepresenteerd. ORAS was hierbij aanwezig. Het opvallendst wat naar voren kwam: het onderwijs moet kleinschaliger worden met meer contact tussen docent en student. Tijdens de presentatie werden ook een student, docent en lid van het Bestuur van InHolland gevraagd naar hun mening over de strategische agenda.

De strategische agenda wordt geschreven om de lijnen uit te zetten voor het hoger onderwijs in de komende 10 jaar. Bussemaker zoomde in haar presentatie uit op het hoger onderwijs. Studenten moesten de wereld in breed perspectief leren zien doordat de universiteit:

  • de student kritisch leert denken;
  • meer internationale studenten verwelkomt;
  • en bijdraagt aan persoonlijke vorming.

Ruimte en tijd wordt hierbij als essentieel gezien. Je moest samen leren denken over maatschappelijke vragen, met studenten met een andere kijk op de wereld en door goede feedback van docenten. Je moet als student je eigen pad vinden en je onderdeel van een gemeenschap voelen. Kwaliteit staat centraal. Dit is alleen mogelijk door direct contact met docenten. “15% meer docenten en kleinere groepen” was de uitspraak van Jet Bussemaker. Het geld wat nodig was om meer docenten aan te nemen, moest dan uit het studievoorschot komen.

Vervolgens sprak Jet Bussemaker met een student, docent en een lid van het bestuur van InHolland. Deze gaven aan achter het idee te staan van meer persoonlijk contact tussen docent en de studenten. “Onderwijs is een relatie, geen transactie.” Het bestuurslid van InHolland merkte echter wel op dat het ook belangrijk was om op een hoger niveau hiermee op een lijn te zitten, maar dat elke studie anders is en een eigen visie zou moeten hebben. “Je kunt pas goede keuzes maken, als je weet wat je met het curriculum wilt bereiken.”

Tot slot kaartte Bussemaker aan wie er verantwoordelijk was dat het geld vanuit het studievoorschot goed terecht zou komen. Deze verantwoordelijkheid lag volgens haar bij de minister en bij het College van Bestuur. De minister stelt de kaders en het CvB voert het uit.

De volledige strategische agenda kun je hier lezen. Voor het overzicht van de maatregelen van de strategische agenda is er een website gelanceerd, waar je artikelen in dit thema kunt lezen.

ig-1920x1080-300dpi

Maatregelen die uit de strategische agenda voortkomen

Wat vindt ORAS van deze maatregelen? We zijn er allereerst erg blij mee dat de opbrengst vanuit het studievoorschot ook echt bij de student terecht komt. Jet Bussemaker heeft ook aangegeven dat de rol van de medezeggenschap is dat ze controleren of dit ook echt gebeurd.

Omdat het leenstelsel wordt ingevoerd, wordt onderwijs minder toegankelijk voor studenten. Studeren wordt gewoon duurder en dit kan tot gevolg hebben dat studenten hun studie snel willen afronden. Terwijl het juist ook de bedoeling is van de strategische agenda dat studenten zich gaan ontwikkelen en verbreden tijdens de studie: “daar moet ruimte en tijd voor zijn” aldus Bussemaker. Daarom ziet ORAS ook graag terug dat studenten ondersteund worden in het verbreden naast hun studie. Dat ze een dreamteam of bestuur kunnen doen, zonder dat daar al te grote financiële gevolgen aan vastzitten.

In de toekomst zal ORAS ook in gesprek blijven met het CvB over de investeringen vanuit het leenstelsel. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Like onze Facebook.

Je kan de reacties op deze post volgen via RSS 2.0 Je kan zelf reageren, of een trackback plaatsen.

Een reactie