Studentenraad TU Delft
Header

Dossier: Online Education

Dossier gestart op 1 maart 2014, laatste update: 30 oktober 2014

– Lotfy Hassan is de schrijver van dit dossier, voor meer informatie kun je contact opnemen via Lotfy@oras.nl.

Ontwikkelingen op het gebied van Online Education

Vanuit bed online naar colleges kijken van wereldberoemde wetenschappers van o.a. Harvard en Yale. Dit klinkt misschien als toekomstmuziek, maar gebeurt al regelmatig.  En alles gebeurt online, soms zelfs over lange afstanden. Distance Education is niet nieuw. Vroeger werd op afstand gestudeerd. Dat gebeurde bijvoorbeeld via de post. Met de komst van het Internet werd er steeds meer online gedaan.

In 2012 is er een enorme hype ontstaan rondom een ‘nieuwe’ onderwijsvorm. Massive Open Online Courses (MOOC’s) waren dagelijks in het nieuws. Toegankelijk voor grote groepen, met daarbij de mogelijkheid om via verschillende fora toch een community op te bouwen. Zowel met lovende als kritische berichten. Grote universiteiten begonnen hun eigen platforms om Online education aan te bieden. Stanford begon Coursera. Harvard en MIT sloegen de handen ineen en startten edX. Naast Coursera en edX bestaan er nog veel meer platforms waar Online education aan wordt geboden.

Ook Jet Bussemaker, Minister van Onderwijs, is overtuigd van MOOCs: “Het is echt een revolutie die het onderwijs voorgoed zal veranderen,” zei ze bij De Wereld Draait Door. De Nederlandse regering ziet dan ook maar al te graag, dat geaccrediteerde cursussen online kan gaan volgen. Studeren aan de TU Delft, maar toch dat ene wiskunde vak volgen bij een docent van MIT. Dat is wat het Ministerie van Onderwijs graag zou zien.

TU Delft en Online Education

Begin 2013 werd er voor het eerst met de studentenraad gesproken over MOOCs en online education. De TU Delft had inmiddels plannen om zich aan te sluiten bij het edX platform van Harvard en MIT. In 2013 werden hier de eerste twee TU Delft MOOC’s gelanceerd: Introduction to Drinking Water Treatment en Solar Energy de twee MOOC’s samen hadden meer dan 80.000 aanmeldingen.

Tijdens de SURF Open Education Week van 10 tot 15 maart 2014 werd onder andere de Delft Extension School geopend. De Delft Extension School zal het innovatieprogramma rondom open en online education gaan runnen aan de TU Delft. Deze Extension School staat onder leiding van prof. Rob Fastenau (E-Dean) en Dr. Ernst ten Heuvelhof (Director of Open & Online Education). Zij zullen het team aansturen dat de strategie van de TU Delft voor de volgende fase van open en online education vast zal leggen. Binnen twee jaar zal de TU Delft Extension School om moeten worden gevormd naar het model van de Harvard extension school. In 2016 zal gekeken worden naar de kosten en de baten en besloten worden wat er verder met de Extension School zal gebeuren.

Het aanbod van de TU Delft op het gebied van online education is op dit moment als volgt:

Campus Education (Blended)

 

Massive Open Online Courses (MOOCs)

Online Distance Education

OpenCourseWare

(Werk)Colleges en studiematerialen Online (Werk)Colleges en studiematerialen Learning Activities & Course Materials Alleen studiemateriaal
Wettelijk collegegeld Gratis Collegegeld (€200,- per EC) Gratis
Alleen voor ingeschreven studenten via Studielink Alleen voor ingeschreven studenten via edX, grote aantallen Alleen voor ingeschreven studenten via TU Delft, beperkte aantallen Bezoekers van over heel de wereld
Bachelor en Master Niveau Bachelor Niveau Master Niveau Bachelor en Master Niveau
Diploma Certificaat van afronding Geaccrediteerd certificaat Geen geaccrediteerd certificaat
Meer over Blended Learning kan je lezen in de stukken over de studiereis van fractie 41 Klik hier voor meer informatie over MOOC’s en hier om het aanbod van de TU Delft  bij edX te bekijken. Klik hier voor meer informatie Klik hier voor meer informatie

ORAS standpunt

ORAS ziet Online education als een ontwikkeling met enorm veel potentie. Voor ORAS staat het belang van de on campusstudent bij deze nieuwe ontwikkelingen altijd voorop. Wij zijn gezond kritisch, maar het zou onverstandig zijn om deze beweging, met enorm veel potentie, tegen te gaan of niet te steunen.

Harvard, MIT, Stanford en tal van andere top universiteiten investeren vele miljoenen in Online education. Het feit dat zij dat doen zegt eigenlijk al genoeg. ORAS is blij dat de TU in 2013 heeft gekozen mee te gaan met de top universiteiten. De TU loopt in Europa voor op het gebied van Online Education. We horen bij bepaalde vakgebieden bij de beste van de wereld, doormiddel van Online education kunnen we dit verder uitbreiden.

ORAS ziet de volgende voordelen in Online education:

  1. Het vergroten van de naamsbekendheid over de hele wereld. De online wereld is een makkelijke manier om de hele wereld te bereiken. De reputatie van de TU Delft kun je daarom relatief eenvoudig verbeteren en daarmee neemt de waarde van de diploma’s behaald op de TU Delft toe.
  2. Het aantrekken van toptalent van over de hele wereld d.m.v. gratis online courses.
  3. Ook is er een idealistisch motief. De TU Delft wordt gefinancierd met publiek geld. Online Education is een manier om de kennis die wordt gegenereerd door publiek geld ook voor iedereen beschikbaar wordt.
  4. Het verbetering van het on-campus coursemateriaal: MOOC’s zijn namelijk beschikbaar voor een groot publiek. Het materiaal dat hiervoor beschikbaar wordt gesteld is hetzelfde materiaal als dat on-campus gebruikt wordt. Het grote publiek geeft allemaal feedback op het coursemateriaal en daarmee kan het materiaal dat on-campus gebruikt wordt dus verbetert worden.Daarnaast gaan docenten beter nadenken over hun courses voordat zij het online beschikbaar stellen. Het is dus niet een kwestie van je opgenomen colleges en ingescande dictaat online zetten. Ook hierdoor verbetert de kwaliteit! Ook kunnen courses (bijv. Calculus) van top universiteiten als Harvard en MIT gebruikt worden in het eigen onderwijs.

 Wel wil ORAS een aantal kanttekeningen plaatsen. Wij vinden dat:

  1. Heel de on-campus universiteit kan profiteren van investeringen in Online education. De universiteit moet Online education dan ook concreet maken voor de on-campus student
  2. Online education de student flexibiliteit moet geven in zijn studie en de kwaliteit van het onderwijs moet verbeteren. Ook mag de identiteit van de ‘Delftse Ingenieur’ niet ten koste gaan van ontwikkelingen op het gebied van Online education.
  3. Online en On-Campus onderwijs complementair aan elkaar zijn. Het mogen geen concurrerende eenheden zijn. Online education moet het On-Campus ondersteunen, maar het nooit compleet vervangen. Blended Learning biedt veel mogelijkheden, maar een Delftse opleiding moet wel Delfts blijven. De volledig Online Masters zijn vooral gericht op een nieuwe, nog niet aangeboorde, doelgroep.
  4. De face-to-face interactie een enorme toegevoegde waarde heeft. Daarom moet het verschil tussen Online en On-Campus onderwijs altijd duidelijk zichtbaar zijn bij het behalen van een certificaat en/of diploma.