Innovation in education

frugal_innovation

General Summary

Voor een zaal met 600 studenten 2 uur lang monotoom college geven is ouderwets. Gelukkig zien docenten dit tegenwoordig ook in en is onderwijsland in beweging. Blended learning & flipped classroom zijn termen die je tegenwoordig overal ziet terugkomen. Het dossier ‘onderwijsinnovatie’ behelst alle onderwerpen met betrekking tot het innoveren en verbeteren van het onderwijs. Denk daarbij aan onderwerpen als de Extension School, online onderwijs(methode) en docentkwaliteit. De term Extension School is waarschijnlijk niet bekend bij je maar als ik zeg dat hij bestaat uit de volgende 4 zaken gaat er hopelijk wel een belletje ringelen: OpenCourseWare, Massive Open Online Courses (MOOCs), online bachelors en masters en Professional Education.

Fysiek onderwijs kan ook verbeter worden met onderwijs innovatie, denk bijvoorbeeld aan VR en AR. ORAS zet zich in om innovaties die de ervaring van studenten ten goede komt te implementeren in het onderwijs.                

Geschiedenis 

Afgelopen jaar is er een programma gelanceerd waarbij een aantal universiteiten over de hele wereld elkaars MOOCs willen erkennen en ECTS voor toekennen, zogenaamd: “Credit for MOOCs”. Je kan deze MOOCs dan volgen als keuzevak. ORAS is nauw betrokken geweest bij het proces en vanaf zomer 2017 kon elke student MOOCs volgen tegenover studiepunten. Dus als je nog een aantal keuzevakken of een vrije minor wilt gaan doen, kijk op de site van de TU Delft en misschien zitten er wel een aantal MOOCs tussen die jij interessant vindt en wilt volgen voor studiepunten.

Status

Inmiddels is het programma van Credit for MOOCs gelanceerd en worden er veel vakken gegeven. Het is nu een kwestie van optimaliseren zodat er nog meer MOOCs mee kunnen doen met het programma Credit for MOOCs.

Met al het online beschikbare onderwijs van de TU zijn er ontzettend veel mogelijkheden. Zo heeft ORAS het idee om alumni op bepaalde typen online onderwijs korting te geven. Zo bestaan er de ProfEd’s bij de Extension School. Dit zijn betaalde online vakken voor afgestuurde studenten om hun carrière te ondersteunen.

Naast online onderwijs kan onderwijs innovatie ook gebruikt worden om fysiek onderwijs te verbeteren. Momenteel zijn we betrokken bij projecten rondom XR, een verzamelterm voor VR, AR en dergelijke, die het onderwijs zouden moeten verbeteren. Daarnaast proberen we actief docenten de voordelen van onderwijs innovatie te laten zien.

Ideale situatie

ORAS heeft de digitale onderwijsontwikkelingen actief ondersteunt. We zien online onderwijs als ontwikkeling met enorm veel potentie. Je boort er een nieuwe groep studenten mee aan (online (master)studenten), het is een manier om je on-campus onderwijs te verbeteren (reviews op je on-campus onderwijs door vele studenten van over de hele wereld) en het is de manier om de reputatie van de TU Delft te versterken en daarmee de waarde van onze diploma’s te verhogen. Wij zijn als ORAS absoluut kritisch want het on-campus onderwijs mag nooit lijden onder de online ontwikkelingen, maar het zou niet handig zijn om deze beweging tegen te houden en/of niet te steunen. 

Als technische universiteit hoort de TU up to date te zijn binnen het curriculum. Daarnaast horen innovaties die de ervaring van studenten omhoog kunnen halen, toegepast te worden.