fbpx

Horeca

Dossierhouder: Yannick Hoff
Contact: faciliteiten@oras.nl
Laatste Update: Augustus 2017, door Natalie Brik

1. Algemene Samenvatting

Sodexo is de laatste 10 jaar de hoofdleverancier op de campus van de TU Delft, niet iedereen is tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding en het aanbod. Omdat het contract binnenkort afloopt biedt dit veel mogelijkheid om een nieuwe invulling te geven aan horeca op de campus. Er wordt hier gekeken hoe we een gevarieerder aanbod op de campus kunnen creeeren.

Naast de lunchfaciliteiten is ook het aanbod in koffie belangrijk voor studenten. Hiervoor zie je op de campus steeds meer mogelijkheden ontstaan, automaten, coffeekitchen, CoffeeStar en FoodTrucks.

Image result for aula tudelft interieur

2. Geschiedenis

2.1 Sodexo

In 2002 is er besloten de diensten van de catering uit te besteden aan een externe partner. De TU heeft dit gedaan om de kosten omlaag te brengen en de kwaliteit te verbeteren. Hiervoor lag de verantwoordelijkheid voor de horeca bij de universiteit zelf. Sinds 2007 is Sodexo de cateraar van de campus. Het is een tien jarig contract dat nu nog loopt. Het laatste jaar is er goed gekeken hoe het aanbod van Sodexo beter zou kunnen aansluiten op de vraag. De belangrijkste punten die gaan veranderen volgend jaar zijn:

  • Meer goedkopere opties toevoegen in het assortiment
  • Een uitgebreider aanbod in warme maaltijden

3. Status

3.1 Horeca strategie

De uitdaging om een goede invulling voor de horeca in te vullen is groot. Daarom is eerst een horecavisie opgesteld, deze is in 2013 goedgekeurd. Deze is uitgelegd in onderstaand filmpje.

De TU is nu bezig met het vertalen van de visie in een goede strategie. Het invoeren van deze strategie zal in de zomer van 2018 plaatsvinden. De belangrijkste verandering die zal plaatsvinden is het leveren van een gevarieerder aanbod, doorhet plaatsen van verschillende aanbieders. In de Fellowship is de eerste foodcourt deze zomer gerealiseerd. Er is een Satébar, Mediterraan en Hollandse Soeptent.

3.2 Koffie

De TU is drie jaar geleden overgestapt van DE naar MAAS International. Over het aanbod van de automaten spreken we meerdere keren per jaar in het klantenpanel. In de Library is in september 2013 een externe partij gekomen, de Coffeestar. In de zomer van 2016 is deze verbouwd en nog groter geworden, het is een populaire plek geworden waar medewerkers en studenten graag afspreken. Op IO en in de Aula vind je onbemande coffeecorners van DE. Daarnaast vind je ook Starbucks automaten op BK en LR.

3.3 Coffee&Bikes

Op het plein voor IO zal een nieuw concept worden gerealiseerd, een koffietent met fietsenmaker. Voor meer informatie zie http://campusdevelopment.tudelft.nl/project/coffee-bikes/

4. Ideale situatie

In de ideale situatie zijn alle studenten tevreden, de Nederlander, Indier, rijke en arme student. Het is echter een flinke uitdaging voor de SR en de TU om een goed beeld te krijgen van deze wensen en dit te vertalen in de horeca. Maar daarom is jouw input op dit gebied erg welkom!

De belangrijkste punten waar wij op strijden zijn op dit moment goede prijzen en ruime openingstijden.

4.1. Prijs

De meeste studenten vinden een lage prijs het belangrijkst, er zou een simpele en goedkope optie moeten zijn. Ook kwaliteit is belangrijk als je kijkt naar de prijs, er moet juist naar een goede prijs/kwaliteit verhouding worden gekeken. Het liefst willen we een simpel en goedkoop aanbod om elke dag te kopen, waarbij er extra mogelijkheden zijn om jezelf om de zoveel tijd iets luxers te gunnen.

4.2. Openingstijden

We zien dat de huidige openingstijden zijn ingericht op de ingeroosterde lunchpauze en op de Nederlandse eetgewoonten. Met de internationalisering op de TU zien we liever dat je de hele middag je lunch kan halen en daarnaast ook tot later op de avond, bijvoorbeeld 8 of 9 uur, voor een diner op de campus iets goeds kunt vinden.

Gesponsord door