Horeca

csm_coffeestart_495e305b8a
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

1. Algemene Samenvatting

Sinds 2018 is Cirfood de hoofdleverancier op de campus van de TU Delft, waardoor de horeca nu werkt via een paraplu contract. Het idee hierachter is dat er een concurrerend klimaat wordt gecreeërd met divers aanbod. Hiernaast staat er ook een variatie aan food trucks op de campus.

Naast de lunchfaciliteiten is ook het aanbod in koffie belangrijk voor studenten. MAAS is hiervoor de leverancier en staat dus los van Cirfood. Daarnaast zie je op de campus steeds meer faciliteiten ontstaan zoals automaten, DE coffeekitchen, CoffeeStar en Coffee&Bikes.

Image result for aula tudelft interieur

2. Geschiedenis

2.1 Sodexo & Cirfood

In 2002 is er besloten de diensten van de catering uit te besteden aan een externe partner. De TU heeft dit gedaan om de kosten omlaag te brengen en de kwaliteit te verbeteren. Hiervoor lag de verantwoordelijkheid voor de horeca bij de universiteit zelf. Vanaf 2007 was Sodexo de cateraar van de campus. Dat was een tien jarig contract dat ondertussen is afgelopen. In 2018 is Cirfood de cateraar geworden door middel van een paraplu contract. Dit houdt in dat Cirfood kleinere lokale ondernemers een plek biedt on campus om de catering uit te baten. Dit om de volgende punten te verbeteren:

  • Meer goedkopere opties in het assortiment
  • Een uitgebreider aanbod in warme maaltijden

3. Status

3.1 Horeca strategie

De uitdaging om een goede invulling voor de horeca in te vullen is groot. Daarom is eerst een horecavisie opgesteld, deze is in 2013 goedgekeurd. Deze is uitgelegd in onderstaand filmpje.

De TU is daarnaast bezig geweest met het vertalen van de visie in een goede strategie. De belangrijkste verandering die heeft plaats gevonden is het leveren van een gevarieerder aanbod, door het plaatsen van verschillende aanbieders. In Pulse is er bijvoorbeeld een foodcourt gerealiseerd met drie verschillende cateraars.

3.2 Koffie

De TU is jaren geleden overgestapt van DE naar MAAS International. Over het aanbod van de automaten spreken we meerdere keren per jaar in het klantenpanel. In de Library is in september 2013 een externe partij gekomen, de Coffeestar. In de zomer van 2016 is deze verbouwd en nog groter geworden, het is een populaire plek geworden waar medewerkers en studenten graag afspreken. Op verschillende locaties en faculteiten vind je onbemande coffeecorners van DE. Daarnaast is er op het plein voor IO een Coffee&Bikes gerealiseerd, wat gelegenheid biedt om je fiets te reparen en koffie te halen.

4. Ideale situatie

In de ideale situatie zijn alle studenten tevreden, door middel van een breed aanbod van producten met een wisselend assortiment in smaak en prijs. Het is echter een flinke uitdaging voor de SR en de TU om een goed beeld te krijgen van deze wensen en dit te vertalen in de horeca. Maar daarom is jouw input op dit gebied erg welkom! Mailen kan dus ook altijd naar faciliteiten@oras.nl.

De belangrijkste punten waar wij op strijden zijn op dit moment goede prijzen en ruime openingstijden.

4.1. Prijs

De meeste studenten vinden een lage prijs het belangrijkst, er zou een simpele en goedkope optie moeten zijn. Ook kwaliteit is belangrijk als je kijkt naar de prijs, er moet juist naar een goede prijs/kwaliteit verhouding worden gekeken. Het liefst willen we een simpel en goedkoop aanbod om elke dag te kopen, waarbij er extra mogelijkheden zijn om jezelf om de zoveel tijd iets luxers te gunnen.

4.2. Openingstijden

We zien dat de huidige openingstijden zijn ingericht op de ingeroosterde lunchpauze en op de Nederlandse eetgewoonten. Met de internationalisering op de TU zien we liever dat je de hele middag je lunch kan halen en daarnaast ook tot later op de avond, bijvoorbeeld 8 of 9 uur, voor een diner op de campus iets goeds kunt vinden. Wil jij weten waar en wanneer je terecht kan? Kijk dan vooral op www.iamap.tudelft.nl/horeca/